Bolivia 2 - Salar de Uyuni

Salar de Uyuni. Kilde: http://www.panoramio.com/photo/93961663

Bolivias Altiplano

 

Modul på EMUen, Det hvide guld - El oro blanco.
Lavet 2013 af LWO, som har givet LWO lov til at bruge modulet skamløst!
Se filmen først her. Resume og spørgsmål her.

 

Lokalisering - se opgave på EMUens modul

Geologiske processer ved saltsøen - hvad fortæller atiklen Bolivias Altiplano?

Saltarbejderens landsby - Colchani
Saltudvinding i filmen - hvordan kan vi detaljeret beskrive arbejdsgangen i saltudvindingen på Salar de Uyuni. Forklar, hvorfor det skal foregå på denne måde. 
I Google Earth kan man se saltarbejderens steder, husk at benytte tidsskyderen, som giver mulighed for at se udviklingen de seneste ca. 10 år.

Vejr og klima, UV-stråling - se opgave på EMUens modul

 

Vi laver vores egen saltsø-eksperiment:

Materialer: Vand, salt, gryde, ovn, vægt, grydeske, øse, stereolup, god tid.
Dokumentation: mængder, tider for observation, billeder, skriv journal, der beskriver forsøget.

Link

 

Pladetektonikken

Hvordan er det nu det er....? Læringsmodul om pladetektonik.

Dynamic Earth (til GE)

 

Social mobilitet i et fattigt land?

I filmen fortæller saltarbejderen om sine børn og deres uddannelse. Og om hans muligheder for at understøtte deres uddannelsesønsker. Perspektiver hans ønsker til fremtiden og for sine børn med forholdene i Bolivia, som de tegnes i bl.a. statistikker og hvad I ellers ved. 

Udarbejd en SWOT-analyse for saltarbejderfamiliens situation. (SWOT: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). Brug skabelonen på linket nedenfor i grupper a 3-4 elever. Giv som konklusion efter analysen et bud på familiens mest sandsynlige fremtid. Aflever til læreren, der generaliserer/kommenterer svarene til næste gang. Vi tager senere en lille diskussion i plenum.

SWOT-analyse (wikipedia)

SWOT-analyse (systime, med skabelon)

Statistik1 (leksikon.org)

Statistik2 (CIA World Factbook)

 

 

Tilbage til oversigten

(c) Laust Wium Olesen