Som det mere eller mindre fremgår af min
private side om min ungdom, så er jeg student fra Esbjerg Statsskole 1972.
Herefter fulgte 18 måneder i Civilforsvarest
tjeneste (militærnægterstatus), bl.a. som værnepligtig
befalingsmand. Først 10 måneder i Herning, siden 8 måneder i
Haderslev.
Studier ved Århus Universitet 1974-1982 (se
nedenfor).
Pædagogikum ved Rødkilde
Gymnasium i Vejle sept. 1982 - januar
1983.
Årsvikar Rødkilde
Gymnasium i Vejle okt. 1983 til juni
1986
Fastansat adjunkt på Det sønderjyske
Studenterkursus fra august 1986
Inspektor samme sted fra april 1987,
bestyrelsesformand for Toftlund Kollegium 1987-1998.
Jeg arbejder ud over det skoleadministrative
og undervisning i historie og geograf meget med
præsentationsmateriale for skolen, er www-redaktør (lotus
Notes) og laver internet-profil for skolen, samt omkring skolens
projekt Åbent Gymnasium, hvor jeg også programmerer
interaktive websider i Macromedia Authorware.
Studier ved Århus Universitet 1974-1982
Speciale med titlen: Sociale forhold i middelalderens København
(upubliceret)
1998-1999: Jeg underviser 1. sproglige
kursusklasse i historie: Vi indleder med oversigtslæsning i
Europas Verdenshistorie. Herefter De store opdagelser. Egypten
på pyramidernes tid. Familieliv i Danmark for ca. 100 år siden.
1997-98 underviste jeg 2. sproglige
kursusklasse i Danmarks historie i tiden 1900 til 1945 med
hovedvægt på Besættelsen. Jeg udnyttede bl.a., at min
lillebror Niels leder Historisk Samling fra Besættelsestiden 1940-1945 i Esbjerg. Herefter var fokus på den kolde krig
(hovedvægt 1945-1953 og tiden omkring Murens fald. Endelig noget
om Danmark og EU i anledning af folkeafstemningen.
Sidste år sluttede vi med Imperialismen og
tysk-fransk naboskab 1870-1997 - det er spændende, hvordan de
på skift hævner sig, hvordan nationalismen spiller ind, hvordan
krigene bliver grummere og grummere. En EU-modstander som jeg kan
dog se noget positivt ved EU - ville Tyskland og Frankrig have
været lige gode venner nu, hvis EU ikke var blevet rammen om
europæisk integration?
Dette emne skulle bl.a. tjene som optakt til studierejse til
Strassbourg og Alsace i maj 1997 med kontakt til tysk mindretal i
Alsace, samt besøg i Tyskland, hos EU, vingårde m.m.
Tidligere beskæftigede vi os med Romerriget
med hovedvægt på sociale forhold samt dagligdagen. Jeg har
anvendt følgende grundbog: Knud Helles, Romerriget. Pompeii-materiale er inddraget i vid udstrækning og her til
afslutning bruges Petronius, Festen hos Trimalchio
som billede på dekadencen og menneskeliggørelsen af de
mennesketyper, som ellers i kraft af mere idealistisk litteratur
er blevet opfattet som ædle og forfinede. De store opdagelser
omkring år 1500 blev næste projekt; men det gik hurtigt. Fokus
på Columbus og hans verdensbillede.
Historieopgaverne i ét af de gennemgåede
emner gik fint.
I 1998-1999 underviser jeg både 2. sproglige
og 2. matematiske kursusklasse i geografi. Vi indleder med kortet
som emne, suppleret med kulturlandskabet og inklusiv en
ekskursion, hvor landskabsdannelse inddrages. Ellers kan
forventes et emne med titlen: Klimaet og hvad vi gør ved det.
Det drejer sig om en gennemgang af meteorologiens grundelementer:
temperatur, tryk og nedbør. Heraf udledes det primære
vindsystem og emnet bruges til en aktiv øvelsesaktivitet -
herunder tolkning af satellitfotos, beregning af føhnprincip med
mere. Satellitfotos hentes nemt på denne side (Tykskov).
Vi har også haft et befolkningsgeografisk forløb med fokus på
vandringer (flygtninge) og levevilkår i ulandene generelt.
Endelig har vi haft et kort turismeforløb omkring Mandø, som
blev besøgt på en ekskursion i april.
Sidst jeg havde geografihold arbejdede vi
bl.a. med følgende: Et skovprojekt i 2.x, hvori der indgik en
heldagsekskursion til en sønderjysk skov samt en projektdag,
hvor indsamlede erfaringer bearbejdedes. 2.a kørte parallelt
hermed et turisme-emne, som førte til en ekskursion til Rømø,
hvor folk indenfor branchen kontaktedes: interviews, iagttagelser
af natur og kulturlandskab med henblik på at fastslå turismens
betydning for Rømø.
Disse projekter skal helst ligge omkring 1. maj, umiddelbart før
klasserne har sidste skoledag.